Wizerunek osobisty. Jak sprawić, żeby stał się przepustką do lepszej pracy?

Jak wizerunek osobisty wpływa na kształtowanie własnej marki?

Wizerunek osobisty to jeden z najważniejszych elementów na drodze do sukcesu. Wygląd jest tu równie ważny co kultura zachowania. Stroje biznesowe bywają często ściśle określone przez pracodawców. Warto zwrócić uwagę na to, co nakładamy na siebie, bo może to zaważyć na przyszłym zatrudnieniu.

Chcesz zdobyć lepszą pracę? Wizerunek osobisty to podstawa

Wizerunek osobisty to jeden z najważniejszych elementów sukcesu w pracy. Zarówno mężczyźni jak i kobiety muszą dostosować się do zasad dress code’u w każdym miejscu pracy. Większość nowoczesnych firm podchodzi do tych zasad liberalnie. Istnieją jednak zasady, których każdy powinien przestrzegać.

Protokół dyplomatyczny, który jest wykorzystywany w świecie polityki, biznesu i dyplomacji jest precyzyjnie opisany w kwestii savoir-vivre’u. Nie omija to kwestii ubioru. Wizerunek potwierdza autorytet i stanowi element marki osobistej.

Z tego powodu nie należy rezygnować ze starannego stroju, dopasowanego do zajmowanego stanowiska. Ubiór powinien świadczyć o osobie, która go nosi. Pierwsze wrażenie wytwarza się w ciągu kilku sekund, przyszły partner biznesowy lub pracodawca może dzięki niemu nabrać zaufania lub uprzedzić się do rozmówcy.

Klasyfikacja strojów biznesowych. Jaki dress code w firmie?

Warto sprawdzić jak wygląda dress code w firmie, do której składa się CV. Dzięki temu kandydatowi do pracy łatwiej będzie dostosować swój strój do stylu firmy. Zasady savoir vivre w stroju są bardzo ściśle określone zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych czy w Wielkiej Brytanii.

Stroje, które mogą przydać się w życiu zawodowym, zalicza się do stylizacji nieformalnych. Są to:

  • krótka sukienka – sięgająca do kolan albo delikatnie powyżej kolana,
  • kostium ze spódnicą, np. garsonka w stylu Coco Chanel,
  • Kostium ze spodniami w kant – można kupić gotowy kostium lub samodzielnie zestawić klasyczne spodnie typu cygaretki z marynarką i białą koszulą.

W niektórych firmach obowiązuje lżejszy styl, nazywany business casual. Jest to swobodniejsza odmiana biznesowego wizerunku, która dopuszcza założenie np. swetra. Styl ten wymaga wyczucia smaku i ubrań w najlepszym gatunku. W kwestii tego typu stroju warto skontaktować się ze stylistą, który dobierze ubrania do typu sylwetki i rozmiaru klienta.

Ubrania powinny być wysokiej jakości. Ważną rolę odgrywa też kolorystyka stroju, bo działa na podświadomość rozmówcy. Warto zainspirować się np. ubiorem znanych kobiet polityków. Protokół dyplomatyczny dopuszcza niewielki zakres kolorystyczny, a najbardziej popularne kolory, to:

  • niebieski – zwłaszcza pastelowy błękit i granatowy,
  • szary – jasno szary i grafit
  • beżowy (nigdy nie zestawiany z białym),
  • biały – może być przełamany, ecru czy wpadający w błękit,
  • różowy – szczególnie pastelowy róż i fuksja.

Kolor czarny i czerwony należy stosować z umiarem, w detalach. Małą czarną najlepiej zostawić na wieczór, w ciągu dnia lepiej wkładać jaśniejsze ubrania. Natomiast kolor czerwony najbardziej przyciąga uwagę człowieka. Najlepiej stosować go w detalach np. jako kolor paznokci czy kamienia w pierścionku.

Elementy wizerunku, na które powinna zwracać uwagę kobieta sukcesu

Coco Chanel mówiła, że luksus nie jest przeciwieństwem biedy a bezguścia. Nie da się temu zaprzeczyć. Niemniej gustowne ubrania dobrej jakości nie należą do najtańszych. Mimo wszystko warto zachować złoty środek i nie zadowalać się byle czym. O stylu świadczy nie tylko to, że kobieta ubrana jest schludnie.

Warto pamiętać, by tworząc wizerunek, inwestować w ubrania najlepszej jakości (w miarę własnych możliwości finansowych). W tym miejscu można też czasem wspomóc się pożyczką. Chodzi o inwestycję, która pozwoli zarobić, a nie o chwilową fanaberię – bizneswoman ubiera się dla klientów i pracowników.

Porządny wygląd jest wizytówką, a klasyczne ubrania długo nie wychodzą z mody. Nosząca płaszcz od projektanta kobieta przedstawia sobą nie tylko dobry smak. Przede wszystkim daje się zapamiętać potencjalnym kontrahentom. Klient także spojrzy życzliwym okiem na profesjonalistkę.

Pozytywny wizerunek kobiety to nie tylko modny czy elegancki strój

Zmiana w sposobie ubierania się to nie jedyna cecha osoby, która chce poprawić swoją sytuację zawodową. Każda kobieta powinna pamiętać o takich elementach stylu jak:

  • makijaż – nie powinien być zbyt ostry, jedynie dodawać kobiecie świeżości. Powinien skupiać uwagę na oczach – kontakt wzrokowy w biznesie jest istotnym elementem komunikacji;
  • fryzura – włosy powinny być schludnie uczesane i zdrowe. Mogą być rozpuszczone, ale nie nieuporządkowane (nieodpowiednia fryzura może podważać powagę i autorytet kobiety);
  • zapach – perfumy do pracy powinny być dobrane z wyczuciem. Nie każdy rozmówca toleruje ciężkie zapachy. Perfumy nie powinny być zbyt mocne, ale wyczuwalne. Na tym elemencie nie warto oszczędzać, bo dobrej jakości perfumy to podstawa pewności siebie kobiety;
  • akcenty kolorystyczne – jeśli kobieta chce być zapamiętana, dobrze jest postawić na kolor, który zwróci na nią uwagę. Ta zasada działa również w pracy, tutaj natomiast ważna jest też subtelność.

Warto także zainwestować w niewielką ilość dobrze dobranej biżuterii. Metale szlachetne czy drobne kamienie budują ekskluzywny wizerunek. Biżuteria to oznaka stylu i dbałości o szczegóły, co w pracy może stanowić ważną cechę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *