Zasady savoir vivre: na co dzień, w pracy, przy stole

Zasady savoir vivre: na co dzień, w pracy, przy stole

Poznanie zasad towarzyskiego obycia pozwala nam wypracować profesjonalny wizerunek w pracy i w życiu codziennym. Zasady savoir vivre służą przede wszystkim ułatwieniu komunikacji między ludźmi. Znajomość tych zasad pozwala na zachowanie odpowiedniego poziomu w czasie oficjalnych kolacji i trudnych rozmów.

Co to jest savoir vivre?

Savoir vivre z francuskiego to inaczej “wiedza jak żyć”. Obycie towarzyskie to prawdziwa sztuka, która może mieć wpływ na nasz wizerunek osobisty w pracy i w codziennym życiu. Pod tym pojęciem kryją się zasady takie jak:

  • odpowiedni sposób komunikacji z innymi ludźmi,
  • formy towarzyskie, których należy przestrzegać,
  • właściwy strój, dostosowany do okazji,
  • właściwy i dostosowany do okazji wygląd,
  • sposób zachowania w szczególnych, trudnych bądź kryzysowych sytuacjach.

Do zasad sztuki savoir vivre odwołujemy się we wszystkich formalnych sytuacjach, np. podczas ślubu i wesela, konferencji prasowych, spotkań na wysokich szczeblach politycznych. Dotyczą one też zachowania podczas ważniejszych uroczystości rodzinnych czy świąt. Jaki jest klucz do odpowiedniego zachowania się w towarzystwie? Prostota.

Savoir vivre w codziennym życiu – o czym warto pamiętać?

Dobre maniery obowiązują każdego, tak samo w sytuacjach oficjalnych, jak i nieoficjalnych. O savoir vivre powinniśmy pamiętać np. podczas:

  • rozmów przez telefon – m.in. pilnowanie pór rozmowy. Do znajomych nie powinniśmy dzwonić wcześniej niż po godzinie 8 rano i nie później niż o 22. Kiedy dzwonimy, powinniśmy odczekać maksymalnie do 5 sygnałów. Jeśli nasz rozmówca nie odbierze w tym czasie – to znaczy, że powinniśmy zadzwonić później bądź poczekać, aż sam oddzwoni.
  • wizyt u znajomych – odwiedzając kogoś w mieszkaniu powinniśmy czuć się swobodnie, ale nie zbyt swobodnie. Zaglądanie bez pozwolenia do czyichś szafek, komentowanie otrzymanego posiłku czy trzaskanie drzwiami to zachowania wyjątkowo niekulturalne. Pamiętajmy o dokładnym wytarciu butów przed wejściem do cudzego mieszkania oraz o poszanowaniu przedmiotów należących do naszego gospodarza.
  • goszczenia ludzi u siebie – niezależnie od tego, czy zapraszamy kogoś na zwykły obiad, czy wesele. Podczas wizyty gości pamiętajmy o miłej atmosferze. W czasie rozmów nigdy nie powinniśmy podnosić kwestii kosztów poniesionego przyjęcia. Na większe przyjęcie uczestników powinniśmy zaprosić z min. dwutygodniowym wyprzedzeniem. Powinniśmy również dopilnować, aby każdy z uczestników miał swoje miejsce przy stole. W czasie większych wydarzeń – jak wesele – dobrym pomysłem jest odpowiedni sposób rozsadzenia gości, zgodnie z zasadami precedencji.

Savoir vivre w pracy. Praca to nie dom

Kultura osobista w miejscu pracy to podstawa dobrych kontaktów z klientami, współpracownikami i szefem. Dbanie o swój dobry wizerunek to nie tylko znajomość zasad dress code’u. Tak samo istotne jak zasady makijażu.

Najważniejszą zasadą jest punktualność. Pracownik powinien pamiętać o terminowym stawianiu się do pracy oraz o pilnowaniu terminowości wykonywanych zadań. Przedsiębiorstwo z reguły jest skonstruowane w taki sposób, że opóźnienie w pracy jednego działu przyczynia się w opóźnieniu innego. Natomiast brak dotrzymania terminów ze strony firmy wobec klienta może skutkować tym, że następnym razem wybierze on usługę konkurencji.

Pamiętajmy również o tym, by w pracy nie zachowywać się jak w domu. W pracy nie powinniśmy mówić o relacji z partnerem ani poruszać innych osobistych tematów.

Jak się ubrać do pracy według zasad savoir vivre?

Zasady odpowiedniego ubioru w pracy również są bardzo ważne. Dress code panuje w każdym przedsiębiorstwie. Dzisiaj w większości biur nie wymaga się już dobrze skrojonego garnituru czy dopasowanej garsonki. Na korytarzach uniwersytetów możemy spotkać wykładowców ubranych tak w stylu retro, jak i w boho. Kluczem są dodatki i to, co nosimy oprócz podstawowych ubrań. Dobrze dobrane buty do sukienki boho potrafią uczynić z luźnej stylizacji coś eleganckiego.

Pamiętajmy jednak o tym, by zachować się z klasą. W przypadku kobiet – pamiętajmy o odpowiedniej długości spódnicy (najlepiej zasłaniającej kolano lub lekko przed kolano). Nasze ubrania powinny być również wyprane i wyprasowane, tak by nie odstraszać wyglądem.

Zasady savoir vivre przy stole

O zasadach dobrego zachowania przy stole powinniśmy pamiętać na co dzień. Istnieją jednak sytuacje, w których są one wręcz wymagane. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych zasad, które mogą przydać się podczas oficjalnych kolacji:

  • Bawełniana serwetka leżąca na talerzu nie jest dekoracją. Służy ona do ochrony przed poplamieniem. Serwetkę należy rozłożyć na kolanach. Wstając od stołu powinniśmy odłożyć ją obok talerza.
  • Nieeleganckie jest opieranie łokci na stole oraz podpieranie głowy ręką.
  • Podczas spożywania posiłku nigdy nie powinniśmy dmuchać na potrawę. Jeśli danie jest za gorące – lepiej odczekać kilka chwil lub jeść ją mniejszymi porcjami.
  • Alkohol powinniśmy pić małymi łyczkami. Nie powinniśmy też prosić o dolanie wina.
  • Przed napiciem się wody powinniśmy otrzeć usta serwetką.
  • Łyżka i widelec służą do wkładania jedzenia do ust. Natomiast nóż do krojenia oraz jako pomoc w nakładaniu jedzenia. Nigdy nie powinniśmy natomiast oblizywać noża, ani wkładać go do ust.

Zachowanie zasad savoir vivre w czasie romantycznej kolacji, w pracy czy w czasie spotkań rodzinnych wymaga dyskrecji. Każdy z elementów powinien stanowić naturalną czynność. Ostentacyjne zachowanie zasad kultury osobistej jest równie źle widziane jak całkowity ich brak. Tutaj świetnie sprawdzą się zasady minimalizmu – skuteczne nie tylko w szafie.