Dieta na mocne włosy. Co jeść, aby były zdrowe i gęste?

Dieta na zdrowe włosy

Jeżeli mimo wielu miesięcy walki wciąż jesteś niezadowolona ze swojej fryzury, może być ci potrzebna dieta na mocne włosy. Jak ułożyć jadłospis, aby włosy stały się zdrowe i gęste? Nie trzeba będzie odwiedzać sklepów bio ani nabywać drogich superfoods. Solidne posiłki, a do tego popularne warzywa i owoce, powinny być wystarczającym budulcem dla mocnych włosów!

Co trzeba jeść, aby mieć mocne włosy?

W artykule na temat skutecznej pielęgnacji włosów pisałam, że dbając o ten element naszego wyglądu mamy tendencję do zbyt wielkiego skupiania się na kosmetykach i używkach. Zapominamy, jak ważna dla doskonałej fryzury jest dieta na mocne włosy. Co trzeba jeść, aby stały się zdrowe, gęste i silne?

Podstawą jest dostarczenie organizmowi składników odżywczych, które odpowiadają za różne parametry włosów. Dotyczy to nie tylko kruchości, łamliwości czy blasku, ale również szybkości wzrostu i ochrony przed wypadaniem. Do najważniejszych składników odżywczych w diecie na mocne włosy należą:

  • białka,
  • nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • witaminy (A, z grupy B, C, E),
  • mikroelementy (cynk, miedź, selen, żelazo).

Jaki jadłospis pomoże twoim włosom?

Mimo iż wiele opisów diet wspomagających konkretne części ciała rozpoczyna się od wymieniania mniej istotnych dodatków, warto zacząć przede wszystkim od najbardziej treściwych posiłków. W końcu to one stanowią podstawę każdego jadłospisu. Plan posiłków nakierowany na silne i gęste włosy powinien być złożony przede wszystkim ze źródeł pełnowartościowego białka. Skąd najlepiej je czerpać?

Tutaj podstawą będą przede wszystkim mięsa. Istotne, żeby pochodziły z chudszych części ciała zwierząt. Warto dać sobie spokój z wieprzowiną, stawiając na delikatniejsze gatunki: wołowinę, cielęcinę i drób. Dobrej jakości ryby dostarczą oprócz białka także ważnych kwasów nienasyconych. Nieodzowne będzie ponadto spożywanie jaj i nabiału. Dobrze, aby tego typu produkty znajdowały się w każdym z trzech podstawowych posiłków danego dnia.

Co jeść do mięsa, ryb czy nabiału? Doskonale sprawdzą się w tej roli pełnoziarniste podstawy kanapek (pieczywo razowe, orkiszowe czy graham) oraz dodatki do obiadów. W dyskontach i supermarketach powszechnie dostępne są makarony razowe, a świetnym rozwiązaniem obiadowym będą kasze gruboziarniste i inne krupy: gryczana, jaglana, pęczak czy ryż.

Zdrowe włosy a dieta wegetariańska lub wegańska

Zalecenie jedzenia mięsa może stanowić kiepską wiadomość dla wegetarianek, nie wspominając już o wegankach, które nie mogą jeść ponadto pełnego białka nabiału i trudniej dążyć im do ideału kobiecego piękna wyrażającego się również we fryzurze. Nie oznacza to jednak, że są skazane na wypadające i łamliwe włosy. Podstawą będzie dla nich suplementacja odpowiednich składników odżywczych. Poza mięsem i nabiałem trudno o witaminę B12, która jest dla włosów istotna i trzeba ją zwyczajnie suplementować.

Co z samym białkiem? Doskonałe źródła stanowią rośliny strączkowe takie jak soja, fasola, soczewica czy ciecierzyca. Można z nich robić zarówno przepyszne pasty kanapkowe, idealne pod pełnoziarnisty chleb, jak i syte obiady. Ze względu na brak dostępu do łatwo przyswajalnego żelaza warto będzie przekonać się do buraków, zarówno w formie surówek i soków, jak i buraczanych kotletów.

Wbrew powszechnym opiniom, wegetarianki i weganki nie są szczególnie narażone na kłopoty z włosami. Dieta pełna mięsa, ale spożywanego bez odpowiedniego przemyślenia i planu, nie będzie wcale lepsza. Tym bardziej, że zdrowe i gęste włosy wymagają jedzenia warzyw.

Dieta na mocne włosy – postaw na te warzywa i owoce

Warzywa są doskonałym źródłem witamin oraz mikroelementów, które są tak istotne dla mocnych włosów. Układana z myślą o piękniejszej fryzurze dieta powinna zawierać w sobie duże ilości marchwi, pomidorów, brokułów, sałaty czy szczypioru. To smaczne warzywa, dzięki którym organizm będzie mógł wyprodukować wystarczająco dużo witaminy A, kluczowej dla włosów. Ponadto warto zaprzyjaźnić się z rzodkiewką czy selerem, dzięki którym włosy nie będą narzekały na brak krzemu.

Dodatkowo koniecznie należy wprowadzić do diety zdrowe źródła cynku oraz miedzi. Należą do nich orzechy, migdały czy pestki słonecznika i dyni, dzięki którym do organizmu trafi ponadto odpowiednia dawka witaminy E. Ze względu na brak powszechnego w rybach kwasu omega-3, wegetarianki oraz weganki powinny przemyśleć także olej lniany, siemię lniane czy nie tak egzotyczne już nasiona chia.